4 veelvoorkomende fouten met ontwerpen voor druk en print

Wanneer je ontwerpt voor druk en print zijn er andere eisen dan wanneer je ontwerpt voor het web. Hieronder 4 veelvoorkomende fouten die mensen maken die ontwerpen voor druk en print.

 

1) Welke kleurmodus gebruiken

Invoerapparaten zoals digitale camera’s en scanners werken met RGB (Rood, Groen en Blauw) en de meeste uitvoerapparaten zoals printers en drukpersen werken met CMYK (Cyaan, Magenta, Geel en Zwart). Er zijn sinds een aantal jaren ook persen en printers met extra toegevoegde kleuren om het kleurbereik te vergroten door bijvoorbeeld Rood, Oranje of Groen toe te voegen.

Ontwerpers daarentegen hebben in de opmaakprogramma’s de luxe om RGB, CMYK en spotkleuren te combineren.

 

Echter, wat moet je doen als je je bestand wilt opslaan om klaar te maken om gedrukt of geprint te worden?

 

Je hebt dan de keuze om al je kleuren alvast om te zetten naar CMYK bijvoorbeeld tijdens de aanmaak van je PDF wat voor veel ontwerpers een “lekker veilig” gevoel geeft en het idee van controle. In het geval van drukkerijen die volgens ISO-normen werken, heeft dit inderdaad wel zin.

Maar als je niet volgens stricte industriestandaarden werkt, waarom zou je dan eigenlijk bij voorbaat al heel veel kleuren weggooien en hoe kun je die keuze maken terwijl je helemaal niet exact weet op welk substraat er gedrukt of geprint gaat worden? Misschien kan de drukker of printshop wel véél meer kleuren weergeven en gooi je die bij voorbaat al weg?

 

Grafisch / Forum RGB-vs-CMYK

 

Dat is toch zonde?

 

Ja, dat is zonde! Laat daarom, indien mogelijk, RGB lekker RGB, CMYK wat CMYK is en laat Pantonekleuren lekker voor wat ze zijn.

Wat wèl heel erg belangrijk is? Werk op de juiste manier met kleurprofielen en sluit ze in!!

Laat daarna als allerlaatste je drukker of printshop doen waar ze goed in zijn. Laat hen, gebaseerd op het substraat, de juiste instellingen en uitvoerprofielen gebruiken en zo het maximale kleurresultaat uit je ontwerp te halen.

 

 

2) Gebruik hoge resolutie afbeeldingen

DPI staat voor Dots Per Inch en is de resolutie waarmee een printer afdrukt. PPI staat voor Pixels Per Inch en wordt gebruikt om de resolutie van digitale beelden weer te geven.

Hoe hoger het aantal PPI, hoe hoger de kwaliteit van je beeld theoretisch is, maar veelal ook groter qua bestandsgrootte. Het mooie van de moderne ontwerpprogramma’s is dat ze direct met het schalen van je afbeelding “live” de uitvoerresolutie berekeken en tonen.

 

 

Voor drukwerk, wat vaak van hoge kwaliteit moet zijn en van dichtbij bekeken wordt, is een resolutie van 300 PPI op ware grootte een beetje de standaard.

 

Grafisch / Forum Resolutie-hoog-vs-laag

Links 150 PPI / Rechts 75 PPI

 

Voor grootformaat printers is echter vaak een resolutie van 150 PPI al ruim voldoende voor hoge kwaliteit beelden 25 PPI voor beelden die van grotere afstanden bekeken worden. Een beeld van 25 PPI bekeken van 20 meter afstand ziet er voor onze ogen net zo goed uit als een beeld van 150 PPI van 2 meter. Hogere resoluties dan 150 PPI leveren daarentegen vaak onnodig grote bestanden op zonder enige merkbare verbetering van kwaliteit.

 

Grafisch / Forum Resolutie-hoog-vs-laag

Zelfde beeld als hierboven op grotere afstand waarbij onze ogen visueel geen verschil meer kunnen waarnemen.

 

 

3) Converteren van vectorafbeeldingen

Wanneer je beelden en logo’s beschikbaar hebt in vectorformaat, is het ten zeerste aan te raden om deze ook in vectorformaat te laten! De bestanden die je daarmee opslaat worden daar niet alleen veel kleiner van dan bitmapbestanden (deze bevatten véél meer data en zijn daardoor dus groter), maar met vector kan het eindresultaat ook oneindig vergroot worden zonder verlies van kwaliteit.

 

Grafisch / Forum vector vs bitmap

Vector vs. bitmap

 

Laat daarom alles wat vector is ook vector blijven!

 

 

Afloop

En last, but not least. Als je wilt dat je beeld exact tot aan de rand van je substraat doorloopt, maak het dan vooral niet exact tot aan de rand op! Vaak wordt er op een iets groter vel gedrukt of op rol geprint dan het eindresultaat gaat worden. Pas als àllerlaatste stap wordt het resultaat schoongesneden.

Dit heeft als grote voordeel dat je je ontwerp tot iets buiten het eindformaat kunt laten doorlopen (afloop of aflopend opmaken) en dat de snijtekens exact aangeven waar de drukker of printer door het beeld heen mag schoonsnijden. Hierdoor krijg je dus nooit onbedoeld witte randen rondom en lopen je beelden perfect door!

 

 

Mocht je naar aanleiding van dit artikel opmerkingen of misschien toevoegingen hebben, laat dan hieronder een reactie achter.

Berichttags

Like of deel op Social Media

  •  
  •  
  •  
  •  

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.